JP Morgan Chase & Co. is de grootste bank in de Verenigde Staten. Het is een van de grootste werkgevers in de Amerikaanse banksector, met meer dan 240.000 werknemers die miljoenen klanten bedienen. Sommige van die werknemers zijn advocaten en kredietfunctionarissen die in totaal 360.000 uur per jaar besteden aan het aanpakken van een heleboel nogal alledaagse taken, zoals het interpreteren van commerciële leningsovereenkomsten. Nu is het bedrijf erin geslaagd om de tijd die aan dit werk wordt besteed terug te brengen tot een kwestie van seconden met behulp van machine-learning

Machine-learning systeem Contract Intelligence

In 2016 is JP Morgan al gestart met de implementatie van een programma genaamd COIN, wat staat voor Contract Intelligence. COIN draait op een machine-leaning systeem dat wordt aangedreven door een nieuw privé cloud-netwerk dat de bank gebruikt. Naast het verkorten van de tijd die het kost om documenten te beoordelen, is COIN er ook in geslaagd om JP Morgan te helpen om het aantal fouten in de dienstverlening te verminderen. Volgens de ontwerpers van het programma zijn deze fouten het gevolg van menselijke fouten bij de interpretatie van 12.000 nieuwe groothandelscontracten per jaar.

COIN maakt deel uit van het streven van de bank om indieningstaken te automatiseren en nieuwe tools te creëren voor zowel haar bankiers als klanten. Automatisering is tegenwoordig een groeiend deel van het technologiebudget van $9,6 miljard van JP Morgan. In de afgelopen twee jaar hebben de uitgaven voor technologie in de consumentenbanksector van JP Morgan in totaal ongeveer 1 miljard dollar gekost. “We hebben veel geïnvesteerd in technologie en marketing – en we zien een sterk rendement”, aldus de bank in een presentatie voorafgaand aan haar jaarlijkse investeerdersdag.

Gaat dit werkloosheid veroorzaken?

De bank ziet hun ontwikkeling naar betere geautomatiseerde systemen echter niet als een oorzaak van werkloosheid. “Mensen praten altijd over dit soort zaken als vervanging. ik noem het mensen bevrijden zodat zij kunnen werken aan taken met een hogere waarde, wat ook de reden is waarom het zo’n geweldige kans is voor het bedrijf,” zei Dana Deasy, Chief Information Officer bij JP Morgan.

Wat het geval ook mag zijn, automatisering zal in de komende jaren een verstoring van de werkgelegenheid veroorzaken. In sommige plaatsen, zoals JP Morgan, is het al begonnen. De instellingen, zowel privaat als publiek, moeten klaar zijn om zich aan te passen aan de toekomstige economische automatisering.