De grootste muziekstreamingsdienest ter wereld heeft een geschiedenis van het verleggen van technologische grenzen en het gebruik van big data, kunstmatige intelligentie en machine-learning om succes te boeken. Het digitale muziekbedrijf met meer dan 100 miljoen gebruikers is druk bezig geweest met het verbeteren van de service en technische mogelijkheden door middel van diverse overnames.

Data is een krachtig bijproduct van het streamen van muziek

Wanneer je tientallen miljoenen mensen hebt die elke minuut van de dag naar muziek luisteren, heb je toegang tot een buitengewone hoeveelheid data van de meest afgespeelde nummers, waar de luisteraars vandaan komen en zelfs welk apparaat ze gebruiken om toegang te krijgen tot de dienst. Spotify is zonder twijfel een datagestuurd bedrijf en gebruikt de gegevens in elk component van de organisatie om beslissingen te nemen. See more details in relation to no deposit casino bonus codes for existing players uk. Terwijl de dienst doorgaat met het verzamelen van data, wordt deze informatie gebruikt om de algoritmes en machines te trainen met als doel nog meer invloed te hebben op het bedrijf en de ervaring van de luisteraars.

 Een voorbeeld hiervan is de Discover Weekly afspeellijst op Spotify die in het eerste jaar door 40 miljoen mensen gebruikt werd. Elke gebruiker krijgt wekelijks een gepersonaliseerde afspeellijst van Spotify van muziek die ze nog niet eerder op de dienst hebben gehoord, maar waarvan verwacht wordt dat de luisteraar het leuk vindt: een moderne versie van een beste vriend die een gepersonaliseerde mixtape maakt.

Spotify voor artiesten

In een poging om de bergen data beschikbaar te maken voor muzikanten en hun managers, heeft Spotify de Spotify for Artists app gelanceerd die mobiele toegang biedt tot analyses – alles van welke afspeellijsten nieuwe fans genereren tot hoeveel streams ze in totaal krijgen. Denk aan Google Analytics voor muzikanten. Het werd oorspronkelijk gelanceerd in een webversie, maar de mobiele app geeft muzikanten toegang tot de info vanuit de tourbus zodat de geografische streaming data gebruikt wordt door muzikanten en hun teams om hun tours effectiever te plannen. Artiesten hebben ook meer controle over hun aanwezigheid op Spotify, inclusief het selecteren van de ‘keuze van de artiest’’ en het bijwerken van hun profiel en afspeellijsten.

Dit is slechts het laatste initiatief van Spotify om artiesten te minder sceptisch ten opzichte van het bedrijf te maken. Fans First is een ander Spotify-programma dat gegevens gebruikt om de meest gepassioneerde fans van een artiest te vinden en hen te bereiken met speciale aanbiedingen.

Spotify koopt technologiebedrijven om de service te verbeteren

Met de overname van Niland, de vierde aanwinst in 2017, zal Spotify het API-based product en machine-learning gebruiken om de gebruikers te voorzien van betere zoekmogelijkheden en aanbevelingen om hen te helpen bij het ontdekken van muziek die ze leuk zullen vinden.

In 2017 kocht Spotify ook de blockchain startup Mediachain Labs om te helpen bij het ontwikkelen van oplossingen via een gedecentraliseerde database zodat artiesten en licentieovereenkomsten beter te verbinden zijn met de tracks op Spotify. MightyTV, een content aanbeveling service, en audiodetectie (denk aan Shazam) startup Sonalytic werden ook in 2017 overgenomen.

What’s next voor Spotify?

We kunnen verwachten dat het bedrijf doorgaat met het humaniseren van gegevens op creatieve manieren, zoals het deed toen het de enorme hoeveelheden data gebruikte om een wereldwijde advertentiecampagne te lanceren die de meest bizarre gebruikersgewoonten van 2016 belichtte. In de krantenkoppen stonden “Beste persoon die 42 keer ‘Sorry’ afspeelde op Valentijnsdag, wat heb je gedaan?” en “Beste 3.749 mensen die ‘It’s the End of the World as We Know It’ op de dag van de Brexit-stemming streamden, sterkte…’’

Zoals Spotify in 2015 leerde, zal de gemeenschap reageren als ze het gevoel hebben dat te veel vrijheden worden afgenomen met gegevens. Na grootschalige wijzigingen in het privacybeleid van Spotify hebben gebruikers het bedrijf laten weten dat ze boos waren door abonnementen op te zeggen en dit te uiten op social media. Dit was voor Spotify CEO Daniel Ek aanleiding om zich te verontschuldigen voor de onduidelijke communicatie en hij maakte duidelijk dat toegang tot persoonlijke gegevens alleen zou gebeuren met toestemming van het individu.

We weten vandaag misschien niet waar Spotify verder gaat innoveren, maar we wachten af. Ze zullen te maken krijgen met leerervaringen en zelfs mislukkingen, omdat ze gebruik maken van big data, AI en machine-learning om succes te boeken. Gelukkig zijn dat ervaringen waar we allemaal van kunnen leren.