Wat is het?

Een geautomatiseerde gesprekspartner, ook wel chatbot genoemd, neemt deel aan een getypt gesprek. Het reageert op vragen die gesteld worden in de chatfunctie van bijvoorbeeld een website. De klant stelt in dit geval een vraag, welke automatisch beantwoord wordt door de chatbot.

 

Wat kan het voor je bedrijf betekenen?

Voor een bedrijf met veel interactie met hun klant is een chatbot een slimme optie. De consument komt terecht op uw website en al snel roept bepaalde informatie vragen op, of is er behoefte aan meer informatie. Dialogen met consumenten zijn van belang om de klant tevreden te houden. Als dit door mensen gedaan wordt kost dit tijd en uiteraard geld, zodat personeel zich kan focussen op belangrijkere zaken. Daarnaast verloopt dit proces veel minder snel. Get more information about slot.

De chatbot is een goedkoop alternatief voor het beantwoorden van basale vragen. De klant wordt 24 uur per dag binnen enkele seconden geholpen en dit geeft  een prettig gevoel. Er bestaan beperkingen omtrent de moeilijkheidsgraad van de vraag of het verzoek, maar door de meest minimalistische analyse kan de bot al gemakkelijk elementaire en routinematige vragen beantwoorden.

Omdat de grootste technologische spelers Engels als voertaal hebben, wordt gedacht dat deze techniek in Nederland nog niet goed genoeg ontwikkeld is voor deze toepassing. Echter, Nederlands wordt steeds beter ondersteund waardoor ook chatbots in opmars zijn.

 

Hoe werkt het?

 Een chatbot speciaal voor je bedrijf laten bouwen is erg duur. Er bestaat echter een andere mogelijkheid: Bots as a Server (BaaS). Je kunt op deze manier op laagdrempelige manier kennismaken met Artificial Intelligence. Eenvoudig kan een eigen chatbot opgesteld worden die in een aantal simpele stappen goed getraind is. Hij is dan ook klaar voor testvragen zoals ‘’hoe is het?’’ of ‘’wil je met me daten?’’. Doorgaans wordt de bot geupdated zodat hij steeds slimmer wordt en het klantencontact goed onderhouden wordt.

Prijzen varieren van €49 tot €149 per maand. Het verschil zit in de aantal mogelijke antwoorden, het maximaal aantal vragen per maand en het aantal bots.

Implementatie

Kosten: €49 – €149

Tijdsduur innovatietraject: 2 werkdagen